|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
Revell (Revell/Promodeller) |
5/10 |
katalogové číslo |
4508 |
počet dílů |
85 plast, 13, čirých |
složitost |
cena |
500 Kč |
█ █ █ █ |
Messerschmitt Bf 110 G-2
Model je to sice už starší, ale k focení jsem se
dostal teprve teď. Samotná stavebnice vychází z již dříve vydané
noční stíhací varianty Bf 110 G-4 od Promodelleru/Revellu. Původní
vydání modelu bylo nádherně ostře ryté, z tmavě modrošedé kvalitní
hmoty a čiré díly byly opravdu čisté a průzračné. Po několika letech
vydal Revell již ve své krabici variantu Bf 110 G-2, tedy denní
těžkou stíhačku. Výlisky jsem skoro nemohl poznat při porovnání s
původní G-4 od Pormodelleru! Všechny výlisky byly odstříknuté z bílé
žvýkačkovité hmoty, všude bylo množství vtaženin a propadlin a
dokonce spodní díly křídla měly prakticky neznatelné rytí! Takže mi
nezbylo nic jiné, než skoro celý model nově narýt, nebo alespoň
prohloubit paneláž. Netuším, co s tím u Revellu provedly, ale
každopádně základní výlisky jsou opravdu hrozné. stejně hrozné byly
i čiré díly, které jsem nakonec zbavil rámování a celkově vše znovu
vyleštil. Model jsem chtěl zachovat se zavřenou kabinou pro
zachování celkové siluety a ladnosti Messerschmittu Bf 110. Tím jsem
si přidělal mnoho práce, protože rozřezaná kabinka stavebnice při
pokusu vše zavřít prostě nešla dohromady. To byl asi největší kámen
úrazu. Stavebnice má také zvláštně dělené křídlo. Jedna polovina
spodní části křídla totiž obsahuje celý spodek trupu a druhá
polovina spodní části křídla se k celku připevňuje prakticky natupo.
To se mi nelíbilo, takže jsem vše vyztužil podlepením plastovými
destičkami a pak bylo vše poměrně dobré. Obdobná zvláštnost je pak
při sesazování podvozkových a motorových gondol. Vše je celek a na
křídlo se navléká! Není to úplně jednoduchá záležitost, každopádně
se po slepení muselo poměrně dost tmelit. Uvnitř podvozkové šachty
jsou na stěnách gondoly nalisované plné trojúhelníčky, které mají
značit perforovaná žebra. Ty jsem nahradil díly z leptů od Eduardu.
Sice to bylo poněkud složitější vše lepit natupo a konečnému vzhledu
to každopádně prospělo. Problém jsem zaznamenal i v místě napojení
ocasní plochy k trupu, kde je výřez pro osazení VOP nestejně vysoký
na každé polovině trupu, takže pro udržení geometrie to bylo
náročnější. Také jsem oddělil směrovky a výškovky a znovu nalepil.
Tyto díly bohužel byly nalisovány vždy na jedné polovině dílu VOP a
nebo SOP. Původně jsem si myslel, že model půjde do kupy lépe, ale i
přes zádrhely ve stavbě vše nakonec proběhlo k mé plné spokojenosti.
Ještě se zastavím u několika detailů. Vyhodil jsem tubusy s raketami
W.Gr. 21 a také výfuky. To vše je naprosto nepoužitelné. Výfuky jsem
nahradil poměrně drahou sadou od ruského Moskitu a tubusy a rekty
W.Gr. 21 jsou vysoustružené mosazné díly od německého výrobce
Schatton Modellbau. Při rozhovoru s panem Schattonem mi sdělil letos
na soutěži ve Zdicích, že se zajel podívat přímo do musea tuším ve
Švýcarsku, kde si vše proměřil a následně přepočítal do měřítka a
vysoustružil. Dle jeho názoru nemá prakticky žádná stavebnice, kde
se nachází W.Gr. 21, správné proporce, ať už délkové tak průměrové.
Kamufláž z odstínů RLM 74/75/76 je nastříkaná od ruky odstíny GSI
Aqueous Hobby H a povrch je zalakovaný mým oblíbeným Sidoluxem s
přidáním matné báze. Sidolux jsem s úspěchem využil při srovnávání
obtisků s povrchem. Vždy jsem přes celý obtisk nastříkal poměrně
silnou vrstvu lesklého laku, kterou jsem postupně plošně zabrušoval
namočeným smirkovým papírem jemnosti 2000 tak dlouho, dokud nebylo
na povrchu poznat, že se jedná o obtisky. Je to zdlouhavější proces,
ale myslím, že stojí za to, si dát práci se sjednocením povrchu.
|
|
|
|
|
|
|