|
|
měřítko |
1/48 |
hodnocení |
výrobce |
MPM (short run) |
4/10 |
katalogové číslo |
SH48023 |
počet dílů |
45 plast, 2 vaku |
složitost |
cena |
400 Kč |
█ █ █ █ |
Messerschmitt Bf 109 V-15
Do mé vitrínkové sbírky modelů jsem zatím nestavěl
mnoho prototypů. Nedávno mne ale zaujal Messerschmitt Bf 109 V-15.
Jedná se o prototyp letounu Bf 109 T, který byl projektován pro
nikdy nedokončenou letadlovou loď Graf Zeppelin. Stroj ve
skutečnosti nesl standardní kamufláž té doby tvořenou ostře lomenými
poli barev RLM 70 a 71, zespodu RLM 65. Moc se mi na modelu líbil
červený pruh s černým hákovým křížem v bílém kole. Toto označení
jsem nakonec nastříkal, protože jsem se nechtěl párat s obtisky.
Další zajímavostí letounu je prodloužené rozpětí křídla oproti
základnímu výchozímu modelu Bf 109 E a také závěsy katapultu a
přistávací hák pod trupem. Ale abych nepředbíhal, pěkně po pořádku. Model jsem si pořídil od
MPM. Je to poměrně starý model, dle mého názoru už dávno mimo
produkci. Jedná se o klasický short-run se skoro neviditelným rytím,
množstvím otřepů, několika odlévanými díly nevalné kvality a vakuově
tvářenou kabinkou. Model mi velice připomíná Bf 109 E od Hasegawy,
takže je velmi pravděpodobné, že posloužil jako základ při výrobě
tohoto modelu. První prací na modelu se stalo vyproštění všech hlavních dílů
stavebnice od poměrně silných nálitků. Následovalo přerytí a
prohloubení veškeré paneláže a kompletní přebroušení celého povrchu,
protože byl nerovný a navíc s podezřelou krupičkou. Hrubou stavbu
jsem zahájil sestavením křídla. Model postrádá jakékoli detaily v
podvozkové šachtě. Ty jsem vytvořil pomocí tenkého pásku plastiku,
který jsem nalepil po obvodě výřezu na podvozkové kolo. Úzkou část
podvozkové šachty, kam se zaklápěla noha hlavního podvozku, jsem
vytvořil stejným způsobem. Okraj pak stačilo začistit Surfacerem 500
na štětec. Mezi dobou potřebnou na proschnutí slepeného křídla jsem
se pustil do trupu. Boky pilotního prostoru jsem frézkou maximálně
ztenčil a pak vlepil odlévané bočnice. Začistil jsem veškeré díly
kokpitu a vymaloval RLM 02, palubní desku pak RLM 66. To byla ta
jednodušší a příjemnější část stavby. Následně jsem vlepil do trupu
motorovou kapotu, která ale pasovala bídně, takže po masivním
tmelení bylo potřeba vše opětovně narýt. Spojení křídla a trupu
nebylo právě ideální. V přechodu křídlo-trup jsem nalepil tenké
destičky plastiku a lepenkou jsem natáhl křídlo přes trup do vzepětí
a tak nechal dokonale vytvrdnout. Pak přišel na řadu nekonečný
koloběh tmelení/broušení/dorývání/leštění, než jsem byl konečně
spokojený. Před přilepením kabinky na trup jsem v obvodě pilotního
prostoru nalepil čtvercový profil Evergreen 0,5 x 0,5 mm a k němu
posléze dotáhnul vaku kabinku, takže perfektně přechází do trupu.
Kabinku jsem ještě před přilepením dokonale vyleštil. Lepil jsem
Contactou, protože při použití vteřinového lepidla by mohla kabinka
zevnitř zmatnět od vypařovaného lepidla. Barvení modelu jsem začal klasicky vytvořením preshadingu. Pod RLM
65 jsem použil odstín Tamiya XF-54 a pod RLM 70/71 jsem do tohoto
odstínu přidal černou X-18 a směs ztmavil. Vše bylo ředěno poměrem
1:6 ve prospěch isopropylalkoholu. Spodní RLM 65 od GSI jsem naředil
1:2 ve prospěch Mr. Color. Levelling Thinneru a s citem nastříkal.
Některé panely jsem pak zesvětlil přidáním bílé barvy a většího
množství ředidla. Následovalo nastříkání červeného pruhu na SOP.
Nejprve jsem nastříkal černou, nalepil masku hákového kříže,
přestříkal bílou, nalepil kruhovou šablonu přes kříž a nakonec
přestříkl červenou. Vyhnul jsem se tak složitému sestavování
označení z několika obtisků. Tohle se mi jevilo jako jednodušší. Po
zamaskování jsem nastříkal vrchní kamufláž z barev RLM 70/71 za
použití stejných podmínek jako u RLM 65. No a dokončení už šlo ráz
na ráz: lesklý lak, obtisky, lesklý lak, patina oleji, polomatný
lak, drybrush olejovou barvou a šup do vitrínky. Tím jsem dostal do sbírky velice zajímavou stodevítku vybavenou
přistávacím hákem, zvětšeným rozpětím křídla a pěkně pestrým
označením na SOP. Na druhou stranu pro solidní vzhled modelu bylo
nutné vynaložit značného úsilí.
|
|
|
|
Upravená podvozková šachta |
PUR díly kokpitu nalepené v
trupu |
Sedadlo pilota, podlaha a
palubní deska |
Lepenka zajišťující správné
vzepětí při lepení křídla |
|
|
|
|
Nalepení vaku kabina a PUR
výfuky |
Preshading tmavou šedivou a
RLM 66 na rámování kabiny |
Preshading tmavou šedivou na
spodních plochách |
Pistolí vystínovaná spodní
barva RLM 65 |
|
|
|
|
Krok 1 - černá a maska
hákového kříže |
Krok 2 - bílá barva
nastříkaná přes černou (dobře pak kryje) |
Krok 3 - vzhled vlajky po
odstranění masek |
Nástřik první vrchní
kamuflážní barvy RLM 71 |
|
|
|
|
Vymaskovaná RLM 71 - musí být
dokonale zaschlá! |
Odkrývání masek po nástřiku
druhé kamuflážní barvy RLM 70 |
Vzhled modelu po odstranění
masek |
Zalakovaný model lesklým
lakem a nanesené obtisky |
|
|
|
|
Hotový dokončený model |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Detail vaku kabinky a výfuků |
Detail vrtule, výfuků a
podvozkových nohou |
|
|
|
|
Vlajka na SOP a závěsný hák
na letadlovou loď Graf Zeppelin |
|
Spodní plochy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|