domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   
měřítko 1/48 hodnocení
výrobce MPM (short run) 4/10
katalogové číslo SH48023
počet dílů 45 plast, 2 vaku složitost
cena 400 Kč █ █ █ █

Messerschmitt Bf 109 V-15

Do mé vitrínkové sbírky modelů jsem zatím nestavěl mnoho prototypů. Nedávno mne ale zaujal Messerschmitt Bf 109 V-15. Jedná se o prototyp letounu Bf 109 T, který byl projektován pro nikdy nedokončenou letadlovou loď Graf Zeppelin. Stroj ve skutečnosti nesl standardní kamufláž té doby tvořenou ostře lomenými poli barev RLM 70 a 71, zespodu RLM 65. Moc se mi na modelu líbil červený pruh s černým hákovým křížem v bílém kole. Toto označení jsem nakonec nastříkal, protože jsem se nechtěl párat s obtisky. Další zajímavostí letounu je prodloužené rozpětí křídla oproti základnímu výchozímu modelu Bf 109 E a také závěsy katapultu a přistávací hák pod trupem.
Ale abych nepředbíhal, pěkně po pořádku. Model jsem si pořídil od MPM. Je to poměrně starý model, dle mého názoru už dávno mimo produkci. Jedná se o klasický short-run se skoro neviditelným rytím, množstvím otřepů, několika odlévanými díly nevalné kvality a vakuově tvářenou kabinkou. Model mi velice připomíná Bf 109 E od Hasegawy, takže je velmi pravděpodobné, že posloužil jako základ při výrobě tohoto modelu.
První prací na modelu se stalo vyproštění všech hlavních dílů stavebnice od poměrně silných nálitků. Následovalo přerytí a prohloubení veškeré paneláže a kompletní přebroušení celého povrchu, protože byl nerovný a navíc s podezřelou krupičkou. Hrubou stavbu jsem zahájil sestavením křídla. Model postrádá jakékoli detaily v podvozkové šachtě. Ty jsem vytvořil pomocí tenkého pásku plastiku, který jsem nalepil po obvodě výřezu na podvozkové kolo. Úzkou část podvozkové šachty, kam se zaklápěla noha hlavního podvozku, jsem vytvořil stejným způsobem. Okraj pak stačilo začistit Surfacerem 500 na štětec. Mezi dobou potřebnou na proschnutí slepeného křídla jsem se pustil do trupu. Boky pilotního prostoru jsem frézkou maximálně ztenčil a pak vlepil odlévané bočnice. Začistil jsem veškeré díly kokpitu a vymaloval RLM 02, palubní desku pak RLM 66. To byla ta jednodušší a příjemnější část stavby. Následně jsem vlepil do trupu motorovou kapotu, která ale pasovala bídně, takže po masivním tmelení bylo potřeba vše opětovně narýt. Spojení křídla a trupu nebylo právě ideální. V přechodu křídlo-trup jsem nalepil tenké destičky plastiku a lepenkou jsem natáhl křídlo přes trup do vzepětí a tak nechal dokonale vytvrdnout. Pak přišel na řadu nekonečný koloběh tmelení/broušení/dorývání/leštění, než jsem byl konečně spokojený. Před přilepením kabinky na trup jsem v obvodě pilotního prostoru nalepil čtvercový profil Evergreen 0,5 x 0,5 mm a k němu posléze dotáhnul vaku kabinku, takže perfektně přechází do trupu. Kabinku jsem ještě před přilepením dokonale vyleštil. Lepil jsem Contactou, protože při použití vteřinového lepidla by mohla kabinka zevnitř zmatnět od vypařovaného lepidla.
Barvení modelu jsem začal klasicky vytvořením preshadingu. Pod RLM 65 jsem použil odstín Tamiya XF-54 a pod RLM 70/71 jsem do tohoto odstínu přidal černou X-18 a směs ztmavil. Vše bylo ředěno poměrem 1:6 ve prospěch isopropylalkoholu. Spodní RLM 65 od GSI jsem naředil 1:2 ve prospěch Mr. Color. Levelling Thinneru a s citem nastříkal. Některé panely jsem pak zesvětlil přidáním bílé barvy a většího množství ředidla. Následovalo nastříkání červeného pruhu na SOP. Nejprve jsem nastříkal černou, nalepil masku hákového kříže, přestříkal bílou, nalepil kruhovou šablonu přes kříž a nakonec přestříkl červenou. Vyhnul jsem se tak složitému sestavování označení z několika obtisků. Tohle se mi jevilo jako jednodušší. Po zamaskování jsem nastříkal vrchní kamufláž z barev RLM 70/71 za použití stejných podmínek jako u RLM 65. No a dokončení už šlo ráz na ráz: lesklý lak, obtisky, lesklý lak, patina oleji, polomatný lak, drybrush olejovou barvou a šup do vitrínky.
Tím jsem dostal do sbírky velice zajímavou stodevítku vybavenou přistávacím hákem, zvětšeným rozpětím křídla a pěkně pestrým označením na SOP. Na druhou stranu pro solidní vzhled modelu bylo nutné vynaložit značného úsilí.

 

Upravená podvozková šachta PUR díly kokpitu nalepené v trupu Sedadlo pilota, podlaha a palubní deska Lepenka zajišťující správné vzepětí při lepení křídla
Nalepení vaku kabina a PUR výfuky Preshading tmavou šedivou a RLM 66 na rámování kabiny Preshading tmavou šedivou na spodních plochách Pistolí vystínovaná spodní barva RLM 65
Krok 1 - černá a maska hákového kříže Krok 2 - bílá barva nastříkaná přes černou (dobře pak kryje) Krok 3 - vzhled vlajky po odstranění masek Nástřik první vrchní kamuflážní barvy RLM 71
Vymaskovaná RLM 71 - musí být dokonale zaschlá! Odkrývání masek po nástřiku druhé kamuflážní barvy RLM 70 Vzhled modelu po odstranění masek Zalakovaný model lesklým lakem a nanesené obtisky
Hotový dokončený model      
    Detail vaku kabinky a výfuků  Detail vrtule, výfuků a podvozkových nohou
Vlajka na SOP a závěsný hák na letadlovou loď Graf Zeppelin   Spodní plochy  
   

 

 

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)